Gratis Bijbel-app!

Samen met je gezin geloof en leven delen is waardevol, maar hoe doe je dat in deze drukke tijden? Of hoe vind je daar een nieuwe manier voor? De EO heeft daarom de Samen Geloven app. Geschikt voor iPad en Android-tablets en gratis te gebruiken!

Elke dag samen geloven

De Samen Geloven app is een originele app voor het dagelijkse gezinsmoment met de Bijbel. Een leuke manier om samen met je gezin in gesprek te gaan. Omdat het op een tablet is, haken kinderen heel gemakkelijk aan.

Bekijk de app Download in App Store  Download in Google Play

Om de zeven weken een nieuw thema

Als je de app voor het eerst gebruikt, voeg je de gezinsleden toe met naam, foto en geboortedatum. Er kunnen tot acht mensen meedoen. Dan kies je een thema uit. Iedere zeven weken wordt het aanbod uitgebreid met een nieuw thema, die varieert van pesten tot een bijbelfiguur. Onderdelen zijn uitgebreide bijbelgedeelten met gespreksvragen, Pim Pam Pet, filmpjes, stellingen, een quiz en een groepsopdracht. Ideaal voor kinderen om mee te kunnen spelen op hun eigen niveau.

Gebed

Als dagelijkse afronding bedenk je met je gezin waar jullie voor willen bidden. Daarnaast staan er ook tips bij die passen bij het thema. Ook krijg je een gebedspunt mee van een ander gezin, want het is mogelijk om als gezin een gebedspunt in te sturen.

Wat is jouw tip om samen met kinderen de Bijbel te lezen?

Lees verder

“Een goed bijbelstudieboekje, dat tegenwoordig voor elke leeftijd wel verkrijgbaar is, helpt mijn kids om de Bijbel te begrijpen op hun niveau. Als ik ze dan ’s avonds naar bed breng en vraag wat ze gelezen hebben en wat ze daarvan vonden, dan levert dat regelmatig waardevolle gesprekjes én een gebeds- of dankpunt op. Daarna zegen ik m’n kids, met m’n vaderhand op hun kinderhoofd.”

Jurjen ten Brinke, kerkpionier en voorganger

“Bijbellezen is pas leuk als er iets te beleven valt en als het verweven is met het alledaagse leven. Korte bijbelteksten met opdrachten, vragen, puzzels, toneelstukjes – dat werkt bij onze kinderen het beste. Een goed boek daarvoor is ‘Eet ze!’ van Janneke Burger. We zijn nu als gezin begonnen in het dagboek ‘Topgeheim’ van Corien Oranje – de kinderen pakken het er zelf bij aan tafel.”

Mirjam Kollenstaart-Muis, predikant

“Voor onze kinderen is het beste moment ’s avonds op bed. Dat is het moment dat de kinderen tot rust komen en ze een gesprek met mij wel willen omdat ze dan nog niet hoeven te slapen. Ik merk dat ze dan echt open staan voor een gesprek. Als ik dan zelf ook de rust vind (dat is vaak meer het punt ;-)) om te praten, dan kunnen we in gesprek over wat Gods woord zegt.”

Tiemen Westerduin, spreker bij Compassion

Reacties EO-Facebook  MeLike

“Eerst samen lezen en daarna de rollen verdelen en een kort toneelstukje doen. Vinden onze kids erg leuk en dan komen er ook vanzelf vragen naar boven over het verhaal.”

“Leuke liedjes aanleren die passen bij het gelezen bijbelverhaal! Mijn dochter van drie is dol op muziek en kent al heel veel uit haar hoofd.”

“Samen Geloven app! Erg leuk, ook voor (pre)pubers!”

“Kijktafels maken, relevante bijbelteksten of verhalen uitbeelden, aansluitend en passend bij de leeftijd van het kind. En… Zelf het Woord uitleven!”

Saskia Tichelaar

Corine Bosveld

Mirjam Snijder

Gerlofke Swart

Wat is jouw tip om samen met kinderen de Bijbel te lezen?

Deel je tip

7 tips: bijbellezen met kinderen

Ik ben opgegroeid met de Bijbel-van-kaft-tot-kaft. Vanaf jonge leeftijd kreeg ik de verhalen mee: die van de liefdevolle goede herder, maar ook van vreemdganger David en de gewelddadige Simson. Ik kijk met veel liefde op mijn eigen opvoeding terug, maar toen ik zelf moeder werd, moest ik toch even nadenken over de manier waarop ik die geloofsopvoeding wilde aanpakken.

Totaal andere situatie

Ik wil het geloof en de bijbelverhalen graag aan mijn kinderen meegeven. Omdat ik het belangrijk vind dat ze de verhalen kennen. Daarnaast is het geloof voor mij een van de belangrijkste waarden en een houvast in mijn leven. Met het voorbeeld van mijn ouders kom ik er niet. Mijn situatie en de omgeving waarin mijn kinderen opgroeien, is totaal anders: de geloofsopvoeding komt alleen van mij, ik moet rekening houden met de andere ouder die niet meer gelooft en in hun klas zijn ze een van de weinigen die met geloof worden grootgebracht.

Geloofsopvoeding opnieuw uitvinden

Kortom: die geloofsopvoeding moest ik opnieuw uitvinden, afgestemd op mijn persoonlijke situatie. Ik heb uiteindelijk zeven uitgangspunten geformuleerd die ik belangrijk vind.

“Ik kies voor een minder feitelijke insteek dan mijn ouders dat deden.”

EO-redacteur Marieta van Driel

1. Ik wil mijn kinderen de ruimte geven om zelf op ontdekkingsreis te gaan. Dat doe ik door eerlijk te zeggen dat ik ook niet overal een antwoord op heb, dat er ook andere meningen zijn en door hen te stimuleren om zelf te bidden en te onderzoeken.

2. Ik wil ze respect meegeven voor mensen die er anders over denken. Vrijheid van godsdienst is een groot goed.

3. Ik wil dat ze begrijpen waarom ik het belangrijk vind dat ze die verhalen kennen, dat leg ik ze ook uit.

4. Ik wil ze meer meegeven dan alleen het verhaal. Ik kies voor een minder feitelijke insteek dan mijn ouders dat deden en leg meer nadruk op de les.

5. Ik wacht met verhalen die de kijkwijzer zou aanmerken als 12+. Ik ben het zo selectief met bijbelverhalen als met tv-programma’s en apps.

6. Ik vermijd clichés. ‘Jezus in je hartje’ en andere jargontermen; daar doe ik niet aan.

7. Ik wil mijn kinderen vertellen wat God voor mij betekent. Juist die momenten met mijn eigen ouders ben ik nog steeds niet vergeten. Voor mij een manier om weg te blijven van indoctrinatie.

“Ik wil mijn kinderen de

ruimte geven om zelf op

ontdekkingsreis te

gaan.”

NBG brengt Samenleesbijbel voor gezinnen uit

Ontdek de nieuwe Bijbel voor gezinnen: de Samenleesbijbel. Dit is de Bijbel in Gewone Taal, aangevuld met 500 pagina’s extra materiaal voor kinderen van 8 – 12 jaar.

Deze nieuwe gezinsbijbel staat vol met weetjes, kaarten, spelletjes, gespreksvragen en liedjes. Zo komen bekende en lastige verhalen uit de Bijbel dichtbij. De Samenleesbijbel werkt met open vragen, zodat kinderen en ouders samen de rijkdom van de Bijbel ontdekken en ervaren.

Meer Info

BGT_Samenleesbijbel HR

Wat is jouw tip om samen met kinderen de Bijbel te lezen?

Reacties

Thank you for your comment.

  • Richard

    28-10-2015

    Start met de Kinderbiijbel

    REAGEER + LIKE
Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

E-card

Uw naam

Uw e-mail adres

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

1
Abonneer op het EO magazine

Nog meer mooie artikelen van de EO lezen? Meld je aan voor ons gratis online-magazine en ontvang elke twee maanden Het Beste van de EO in je mailbox. Laat je inspireren, reageer of win mooie prijzen!

Voornaam

Tussenvoegsel(s)

Achternaam

E-mailadres *

Meld aan

Video